Mitt friluftsår 2023

Här kommer min årliga krönika om mitt friluftsliv under 2023. Du får även som vanligt läsa om några äventyr som inte tidigare är publicerade. Under året fylldes utrymmet på bloggen upp så jag rensade mediabiblioteketet på bilder. Började sen om med att uppdatera blogginläggen med lägre upplösning på bilderna för att rymma fler blogginlägg. Uppdaterar bilderna efter populäritet.

Inledde året under januari med att köra upp till polcirkelkojan och polcirkelportalen för en övernattning under en snöig natt. Blev mitt mest lästa blogginlägg under året.

Polcirkelkojan

Blev flera vinterbad vid min stuga och ett särskilt kallt vinterbad i Luleå som gjorde att jag bestämde mig för att ta en lång paus med kalla bad. Frös så otroligt om fötterna efter badet och under den efterföljande utematlagningen.

Under februari ville jag reka inför kommande turskidsäventyr ut i Luleå Skärgård. Denna vinter var det ovanligt osäkert denna tid med isarna längre ut i skärgården. Då fanns det skoterspår till Brändön men inte till Kluntarna. Blev en lunchtur ut till Storbrändön.

På väg mot Storbrändön

Min första Äta ute för året blev på Hindersön med efterföljande skidtur. Körde ut till Jopikgården och åkte skidor till hamnen med grillplats och raststuga. Läs receptet till min favoritdessert lagad ute i blogginlägget.

Saffranskrubbelurer

Under mars månad blev det den sedvanliga längre turen ut i Luleå Skärgård. Isläget var så osäkert längre ut detta år så jag gjorde inte samma rundslinga som tidigare år. Jag ställde bilen på parkeringen vid Jopikgårdens parkering. Turen gick tur och retur Hindersön till Jopikgården. Du får läsa om vilka kulinariska läckerheter som jag lagade ute, vad jag glömde för viktig ingrediens hemma och varför returen var så tuff.

Packisbergen utanför Kluntarna

Under april månad blev det en längre och en ambitiöst planerad tur in i Muddus Nationalpark. Det blev bland de tuffaste vinterturerna och du får läsa om varför jag var nära att avbryta turen. Du får läsa vad jag fick för information som gjorde att jag kunde genomföra nästan hela den tänkta turen. Det blev tillslut den mäktigaste vinterturen i Muddus Nationalpark och gav mig nya idéer hur jag kan ta mig an Nationalparken på vintern.

Fågeltornet vid Muttosluoppal

Första helgen i maj gjorde jag min årliga skidtur med mina vänner som har stuga i Ballastviken. Vi åkte en dag turskidor på Saltfjellet i Norge strax norr om polcirkelsentret. Vädret var sällsynt vackert. Lyckan var på topp.

Saltfjellet

Senare under maj gjorde jag två fina korta vandringar med övernattning i hängmatta. En fin vandring upp på Asplövberget med två kvinnor från Älvsbyn med matlagning över öppen eld och vacker natur. Blev också en tur upp på Storklöverberget med upptäckt av en gammal gruva, middag över öppen eld och mäktig utsikt mot Markbygdens vindsnurror. Det blev dock en kylslagen natt.

Under maj månad besökte jag även vindskyddet vid Gåstjärnen nära Sikfors. Jag vandrade i spåren på Norrbottens bästa fångstgropsssystem och besökte den intresssanta Floxen, en uttorkad tarm av Piteälven. Gick upp på Forstjärnberget. Det var en trevlig liten tur och härlig övernattning i hängmattan.

Hängmatta vid Gåstjärnen

Samma helg som jag besökte Gåstjärnen tog jag mig till Bälingeberget och Vikberget och rekade för kommande övernattningar. Det var ett trevligt besök en vacker dag. Vikberget skulle passa bra att övernatta på.

Vy från en av grillplatserna på Bälingeberget

Början på juni blev det en thru hike, jag vandrade hela Höga Kustenleden från Hornöberget vid Höga Kustenbron till Örnsköldsvik. Jag lärde känna Kenneth Wester som heter Kenta Outdoors på Youtube. Jag figurerade som statist i de senare delarna av hans filmer från Höga Kustenleden. Han var en trevlig följeslagare på leden och inspirerade mig mycket till ultralätt vandring. Det var en härlig tur, mycket socialt med andra vandrare och mycket kuperat och med vackra vyer. Det var en härlig känsla att ha genomfört hela vandringen som blev min längsta hittills.

Slutet vid parken i Örnsköldsvik

Under slutet av juni besökte jag åter Bälingeberget för en Äta Ute och test av en ny lättare ryggsäck.

Under början av juli gjorde jag ett försök att cykla på Skridfinnarleden från Räktjärv. Du får läsa om den fina musikfestivalen i Töre, en underbar picknick på magiskt vackra Garbinsudden vid Räktjärv, premiärnatt i mitt nya ultralätta tält och varför jag inte kunde genomföra cykelturen som jag tänkt på Skridfinnarleden.

Garbinsudden

Helgen efter besökte jag Seskarö efter en jobblördag. Det blev rolig cykling med mountainbike på Seskarö Trails, utematlagning och övernattning i mitt nya tält. Besökte stranden där Gränslandet spelades in. Dagen efter blev det paddling i kajak till Seskar-Furö och du får läsa vilka djur jag fick beskåda. Robinson spelades in på Seskarö-Furö. Jag gick iland på en fin strand på ön och tog mig en picknick och flera svalkande dopp i havet iförd adamskostymen. På denna turen hade jag fått uppleva det rikaste djurlivet någonsin och en härlig paddlingstur i kajak för ovanlighetens skull.

Under början på augusti gjorde jag en mäktig paddlingstur på Åmans sjösystem med start nära Åmsele. Det blev fyra dagar och tre nätter av härligt äventyr på vatten. Du får läsa om hur vädret och andra förhållanden påverkade min tur. Sov i stugor och hängmatta. Cyklade sen på Isälvsleden och sov vid min favoritplats i området. Paddlingen var så rolig så jag utforskar gärna mer av Åmans sjösystem. Jag filmade äventyret och lade upp korta snuttar på min Instagram.

Under mitten på augusti var det dags för mitt största fjälläventyr. Min sen långt tillbaka planerade Sarektur. Jag hade fått ner packningen till 12,85 kg, hade nytt tält och ryggsäck och skulle vandra i trailrunningskor och fingersockar. Du får läsa och se om varför turen blev den mest fysiskt utmanande och och vilka mäktiga vyer som jag fick uppleva.

Under augusti föreläste jag två gånger på ett språkcafe om friluftsliv i Luleå. Det var så kul så jag började utveckla en längre föreläsning. Handlar om min vandring i morfars fotspår på Kungsleden, min viktresa på packningen och Sarek Nationalpark.

Hade bokat mig på ett vandringsevent under september som fanns i Facebookgruppen Muddus Nationalpark- delade äventyr, foton och upplevelser. Vi var fyra okända för varandra som startade från Skajde och övernattade vid Falletstugan. En gick tillbaka nästa dag och vi var tre kvar som vandrade den långa vandringsslingan i Muddus Nationalpark. Jag fick vandra på platser jag inte besökt tidigare och fick ett kärt återseende på andra. Denna tur blev en första film på min Youtubekanal istället för ett blogginlägg. Det tog ett tag innan jag kom igång ordentligt med filmandet under turen. Det var riktigt kul att klippa filmen sen. Filmandet och klippandet gav mersmak.

Under slutet av oktober blev det en fin vandringstur upp på Bälingeberget i vackert väder och med krispig frost.

Under november månad ville jag åka långfärdsskridskor. Hittade två medåkare i Facebookgruppen Långfärdsskridskor i Norr. Vi startade vid Södra Hamnplan i Luleå och åkte via Sandön och till Junkön. Det var en fantastisk dag ute på isen med vissa partier som var spegelblanka på västra sidan om Sandön. Lyckonivån blev skyhög. Det blev min andra film på Youtube från denna turen.

Passade på att ta en lunchtur innan snöstormen skulle rulla in nästa dag. Åkte långfärdsskridskor från Södra Hamnplan ut på Stadsöfjärden mot Hamnholmen. Det blev min tredje film på Youtube av det hela.

Det har varit ett härligt friluftsår med flera längre äventyr alla olika varandra. Höjdpunkterna har varit Muddus Nationalpark, Höga Kustenleden, Åman/Isälvsleden och allra bäst var Sarek Nationalpark.

Vad var bäst under ditt friluftsår och vad drömmer du om att göra i friluftslivet nästa år?